Montessori módszer
Segíts, hogy egyedül is meg tudjam csinálni
Állítólag ez volt az a kérés, amellyel egy gyerek fordult a 19. században élt olasz pedagógushoz, Maria Montessorihoz, akit annyira “eltalált” ez a mondat, hogy egész nevelési koncepciójának vezérgondolatává tette.
Ha neked is tetszik ez a hozzáállás, olvass tovább és ismerd meg a Montessori módszer lényegét!

A Montessori módszer a tanulás és a fejlesztés pedagógiai megközelítése.
Nézzük, melyek még azok a Montessori hívó mondatok, amelyek meghatározzák a hozzáállás módját a gyerekneveléshez!
- Mutasd meg, hogy kell megcsinálnom, de ne tedd meg helyettem!
- Egyedül is meg tudom és meg is akarom csinálni!
- Legyen türelmed, hogy megérts a saját utamat.
- Lehet, hogy hosszabb időt vesz igénybe, mert több kísérletet akarok tenni.
- Engedd meg nekem, hogy hibázzam, hogy ezzel én is megengedhessem magamnak, hogy hibázhassak, mert tanulhatok belőle.
Kiknek szól a Montessori módszer?
Maria Montessori egész életében különböző fogyatékossággal élő gyermekekkel dolgozott. Ezért módszerét a kezdetektől fogva rendkívül különböző gyermekekhez igazították, változatos igényekkel és adottságokkal.
Figyelemmel a velük elért kiváló eredményekre, ezután minden gyermek számára megfelelő tanítási módszer kidolgozásába kezdett.
Ez a korszakalkotó nevelési koncepció a csecsemőkortól a fiatal felnőttkorig terjedő időszakot öleli fel.
Anyagok, tevékenységek és környezetek kombinációjával segíti a gyermekek tanulását.

Miért szerethető a Montessori módszer?
A Montessori módszer rendelkezik néhány olyan előnnyel, alapelvvel, amely jó választássá teszi a szülők és a pedagógusok számára.t:
- Minden gyerek egy, a természet által meghatározott fejlődési rendet követ. Ezt a rendet nekünk, felnőtteknek kell megérteni, és a megfelelő körülményeket biztosítani a legoptimálisabb fejlődéshez
- Tisztelnünk kell a gyermek személyiségét, belső értékeit. Nem erőltetünk rá dolgokat, nem akarjuk befolyásolni azért, hogy saját akaratunkat könnyebben és gyorsabban legyünk képeket érvényesíteni.
- Szabadságot ad a gyereknek. Ami nem azt jelenti, hogy azt csinál, amit akar, hanem azt, hogy szabadon kifejezheti önmagát. Szabadon megválaszhatja mivel szeretne foglalkozni, játszani.
- A gyerekeknek saját motivációjukból kell tanulniuk. A felnőtt bizalommal figyeli a gyermek természetes megnyilvánulásait, és az újdonság iránti érdeklődését. Elveti a jutalmazást és a büntetést, hiszen ezek kívülről érkező motiváció vagy befolyásolás.
- A felmerülő nehézségeket önállóan kell leküzdeniük. A gyerekek arra van szüksége, hogy gyakoroljon, tanuljon hibáiból és lehetősége legyen újra próbálni. Ez növeli az önállóságát és az önbizalmát.
- A gyerekeket soha nem szabad más gyerekekkel összehasonlítani, mert mindegyikük egyedi saját értékekkel, saját fejlődési útvonallal bír.
- Arra ösztönzi a gyerekeket, hogy interakcióba lépjenek egymással, ami elősegíti a társas környezetben való tanulást.

Hogyan kell alkalmazni a Montessorit?
A Montessori módszer olyan nevelési forma, amely természetes és az érzékszervekre gazdagon ható anyagokat használ. Ez egy olyan tanulási megközelítés, amely a gyermek által kezdeményezett tevékenységeket és a gyermekközpontú környezetet hangsúlyozza. Más szóval, a Montessori módszer azon az elképzelésen alapul, hogy a gyerekek inkább cselekedve tanulnak, mintsem hogy megmondják nekik, mit tegyenek.
A montessori-módszer egyik legfontosabb jellemzője, hogy a különböző korú és hátterű gyerekekkel való szocializációra helyezi a hangsúlyt, ahelyett, hogy egy bizonyos korcsoportot, például a csecsemőket vagy a kamaszokat különítené el.
Ez azt jelenti, hogy a különböző korú gyerekek időt töltenek egymással, ahelyett, hogy minden idejüket az osztályteremben töltenék csak az adott gyermekcsoporttal.
Ez a kapcsolódás lehetővé teszi számukra, hogy barátságokat kössenek az iskolai tevékenységeken kívül is.
A montessori módszer másik jellemzője, hogy a szabadságra és a függetlenségre helyezi a hangsúlyt – természetesen meglévő korlátok között -, lehetővé téve a gyermekek számára, hogy azt tegyék, amit szeretnének, amíg az biztonságos és a pedagógusok által meghatározott irányelveken belül marad.
Következtetés
A Montessori módszer egy olyan iskolai tanítási filozófia, amelynek célja a gyermekek kognitív, fizikai, intellektuális és szociális fejlődésének elősegítése. A módszer a gyakorlati tanulásra, az önszabályozásra és az egyénre szabott oktatásra helyezi a hangsúlyt.

A gyermekek az anyagok és az anyagalapú tevékenységek felfedezésén és kísérletezésén keresztül tanulnak a gyermek által vezetett és a gyermek által kezdeményezett módon.

Szeretnéd a Montessori elveket te magad is alkalmazni otthon, a saját gyerekeiddel kapcsolatban, de tartasz attól, nem leszel elég türelmes mindehhez? Nekem rengeteget jelentettek a türelem és az elfogadás gyakorlásában bizonyos önelfogadó gyakolatok, amiket e-book-omban Te is megismerhetsz. Kíváncsi vagy rá melyek ezek?